Koreaanse Bibimbap (gemixte rijst)

Bibimbap is een Koreaans gerecht dat letterlijk: “gemixte rijst” betekent. Het bestaat uit een kom met rijst met daarop een aantal groenten en ei, die na het serveren door elkaar gemixt worden. Het is een voedzaam, vegitarisch en gezond gerecht, en het ziet er zeer kleurrijk uit. Door de rode saus krijgt de rijst ook een mooi kleurtje. Er bestaan veel varianten, en vandaag gebruik ik paddestoelen, wortel, rettich en taugé.

Ik kwam op dit idee toen ik laatst in een tweedehandswinkeltje aan het rondkijken was (naast koken mijn andere grote hobby), en er een ijzeren fondue-pan zag liggen. Het deed mij denken aan dit typisch Koreaanse gerecht.

BibimbapBenodigdheden:

  • Rijst (1.5 kopje)
  • Ei (1x)
  • taugé (een handvol)
  • Gedroogde shii-take (verse kan ook, en als alternatief kastanjechampignons)
  • Winterpeen (1x)
  • Po Choi (Chinese spinazie, verkrijgbaar in de toko of Turkse winkel)
  • Rettich (beter nog is Aziatische rettich, genaamd Daikon) – ongeveer 10 cm
  • Sesamolie
  • 2 pannen, en een stenen of ijzeren pot/pan/gourmetpan
  • Koreaanse “hot pepper paste” – een pittige rode saus

Voorbereiden:

  • Als je gedroogde paddestoelen gebruikt, laat ze dan een nachtje (of minimaal 4 uur) weken in een kom met warm water
  • Kook de rijst, voor 2 personen heb je ongeveer 1.5 kopjes rijst nodig
  • Snij de shii-take, wortel en rettich in dunne reepjes
BibimbapBereiding:

  1. Neem twee pannen. In één kook je een ruime hoeveelheid water met een snufje zout en de andere vul je met (ijs)koud water.
  2. Voeg de groenten soort voor soort toe. Begin bij de licht gekleurde (rettich dus). Kook deze 1 minuut. Gebruik een schep of zeefje om de groenten uit het water te vissen, maar gooi het water niet weg!
  3. Doe de gekookte groenten direct in de andere pan met koud water om ze af te laten koelen, laat even uitlekken en hou ze apart.
  4. Vervolgens herhaal je stap 2 en 3 voor de taugé, de shii-take, de wortel, en als laatste de spinazie. Stuk voor stuk dus 1 minuut laten koken en daarna afkoelen in koud water.
  5. Sorteer de groenten nu lost van elkaar, en voeg een snufje zout toe en enkele (4 -5) druppels sesamolie aan elk.
  6. Druppel wat sesamolie in de ijzeren of stenen pot en wrijf dit langs de binnenzijde (zodat de rijst later niet aanbrandt). Doe daarna de gekookte rijst erin.
  7. Arrangeer de groenten bovenop de rijst zodat het een kleurrijk geheel wordt (zie foto)
  8. Bak het ei, en maak tegelijkertijd de saus. Gebruik hiervoor 4 eetlepels Koreaanse “hot pepper paste”, 2 eetlepels warm water en een halve eetlepel suiker. Meng de saus in een kommetje.
  9. Schenk de saus over het geheel en verwarm nogmaals op een laag vuurtje.
  10. Serveer dit prachtige gerecht in zijn geheel (of gebruik een grote kom p.p.) en mix de groenten en saus pas door de rijst als alles op tafel staat, onder het oog van de verwonderde gasten. Gebruik hiervoor eetstokjes of 2 lepels.

Eet smakelijk!

Bibimbap

Tips:

  • In plaats van water en suiker in de saus, probeer eens 7-Up of Sprite!
  • Bak het ei als volgt: snij een grote ui in de breedte doormidden, en snij 1 uienring af van 2 cm breed (gebruik de buitenste rand). Doe wat olie of boter in de pan, leg de uienring in het midden, daarin het ei, en bak op een laag vuur. De uienring is dus een vormpje waarin je het ei bakt. Het ei niet omdraaien, maar lekker langzaam laten stollen.

Geef een reactie